40dagentijd - Challengetijd - Succesmoeders.nl
16196
post-template-default,single,single-post,postid-16196,single-format-standard,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-content-sidebar-responsive,columns-4,qode-theme-ver-16.8,qode-theme-bridge

40dagentijd – Challengetijd

40dagentijd – Challengetijd

Vandaag is het woensdag 6 maart 2019. Het begin van de vastentijd, de veertig dagen voor Pasen. In deze tijd zijn er veel mensen die beginnen met een challenge. Ze gaan 40 dagen lang, tot aan Pasen, zichzelf iets ontzeggen dan wel iets doen waarvoor ze zichzelf extra moeten inspannen.

Ze minderen, of stoppen met:
– Alcohol
– Social media
– Snoepen/suiker
– Koffie
– Tv kijken

Of ze gaan juist:
– Sporten
– Mediteren
– Zich inzetten voor goede doelen
– Bezinnen/bidden

Waarom doen mensen dit?

Voor veel mensen is het gewoon een mooie stok achter de deur. Ze spreken samen met anderen af de alcohol te laten staan en steunen elkaar hierin. Of ze gaan met een vriendin sporten of bijvoorbeeld vrijwilligerswerk doen.

Voor veel christenen heeft deze tijd een extra betekenis. In de bijbel zijn vaak 40 dagen nodig om te bezinnen, te zoeken en dan het doel bereiken (Noach zat 40 dagen op de ark, Mozes verbleef 40 dagen op de berg Sinai voor hij de 10 geboden mocht ontvangen, Jezus trok zich 40 dagen terug in de woestijn toen hij worstelde met zijn roeping).

De 40 dagen staan voor bezinnen, doorzetten, verdieping vinden en trainen om voor jezelf en je medemens te zorgen.

En wat ga jij doen?

Voor mij is deze periode een periode van gezondheid. Gezondheid staat voor mij voor zorg voor mezelf, goed voelen, rust, de weg naar binnen maken.

Heel concreet ga ik de komende 40 dagen geen toegevoegde chemische suikers eten. Dat wil zeggen: geen koek, snoep, taart, chocola, zoet beleg etc. Ik weet dat ook in brood, nasimix en sladressing suiker kan zitten, maar ik ga niet elke verpakking lezen en dus zal ik deze meer verborgen suikers wel binnen krijgen.

Het doel is voor mij tweeledig.

1. Ik voel mij, als ik veel minder suiker eet echt veel beter. Mijn conditie is beter, mijn huid is mooier, ik voel mij meer uitgerust, mijn eetlust komt weer in balans, mijn lijf raakt extra kilo’s kwijt, etc.

2. Ik gebruik deze tijd ook om regelmatig de weg naar binnen te maken en mijzelf te vragen: Hoe gaat het met je? Dat doe ik uit liefde voor mezelf, omdat ik wil dat het goed met mij gaat en omdat ik de neiging heb mijn aandacht te richten op anderen en daarbij mezelf te vergeten.

Welke challenge zou jij aan willen gaan? Wat zou jij willen doen of juist laten? Waarin heb jij een slag te slaan?

De allerbeste tip
Er is eigenlijk op dit punt maar 1 tip die ik je kan en wil geven:
Maak een plan/keus (wat ga ik de komende 40 dagen doen),

BEGIN vandaag en zet door!

SUCCES!!

Groetjes,
Amanda van Stam

1 Reactie
  • Siska Van Halteren
    Geplaatst op 20:30h, 06 maart Beantwoorden

    Ik ben Zondag aan mijn doel van 8 weken geen chemische suikers begonnen. Deze challenge valt daar mooi in. Leuk om met anderen te doen dus ik doe mee!

Geef een reactie